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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2008;8(4):53-60.
Published online August 31, 2008.
축소 모형 실험을 통한 정거장내 적정 배연방식에 관한 연구
이호근, 김명우, 이필영, 김남석
Experimental Investigation about Optimum Smoke Extraction System for Underground Station
Ho-Keun Lee, Myoung-Woo Kim, Phill-Young Lee, Nam-Suk Kim
Abstract
If fire is occurred in the subway, the train must be moved to the closest station and make passengers get off the train. As a matter of fact, the Fire of Dae-gu Subway was coped with this way. But, the fire smoke extraction system of real subway stations have not designed to deal with fire of trains yet. Therefore, we have to establish a plan of station railroad for preventing from unexpected damage when the fired train comes to the station. The purpose of this study is to establish the effective smoke extraction measure that is to prevent stations from damage by the scale-down experiment.
Key Words: Train fire; Fire safety; Platform Screen door; Smoke Extraction
요지
지하철터널에서 화재가 발생하면, 열차는 가장 가까운 정거장으로 대피하여 승객들을 하차시켜야 한다. 실제로 대구지하철 화재사고가 이러한 방식으로 대응 하였으나 큰 인명 피해를 초래하였다. 지하철 정거장의 화재배연시스템은 열차화재에 대응할 수 있도록 설계되어 있지 않기 때문에 화재열차의 정거장 진입시 예상치 못한 피해를 유발할 수 있으며 피해방지를 위한 정거장 선로부의 배연계획 수립이 필요하다. 본 연구의 목적은 정거장 선로부의 열차화재시 효율적인 배연방식을 연구하고 승객의 피난 동선 확보를 위해 상층부로의 역류 방지대책을 축소모형실험에 의하여 수립하는 것이다.
핵심용어: 지하철 화재; 정거장 배연시스템; 배연덕트; 축소모형실험; Froude 상사; 연기발생기


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