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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2011;11(5):105-114.
Published online October 31, 2011.
콘크리트 쉴드 터널 라이닝의 내화성능 평가
이창수
An Estimation of Fire Resistance Performance of Concrete Shield Tunnel Lining
Chang-Soo Lee
Abstract
Fire in a tunnel may cause the devastating damage to the structure, and indirect economical loss due to closure of tunnel as well as direct loss like the further expense of repair and reinforcement. Thus, concrete lining in the shield tunnel must be secured the fire safety. Recently, hybrid fiber is developed to be used for concrete tunnel lining, which could satisfy the fire resistance performance. In this study, tests for the fire resistance of normal and hybrid fiber reinforced concrete shield tunnel lining were performed with full scale models to assess its fire safety. As a result, it was found that the concrete shield lining with hybrid fiber imposed the higher fire resistance than normal lining, arising from the good performance in temperature distribution, explosive spalling, residual compressive strength.
Key Words: Concrete shield lining; Fire resistance test; Fire resistance performance; Hybrid fiber; Temperature distribution; Explosive spalling
요지
터널에서의 화재 발생은 직접 간접적으로 많은 피해를 발생시킨다. 또한 보수 보강시 직접적인 비용이외에도 터널 폐쇄로 인한 운영 손실 및 물류비 증가로 인한 광범위한 경제적인 손실이 발생 할 수 있기에 구조체로 작용하는 쉴드 터널 콘크리트 라이닝의 경우 충분한 내화 안전성을 확보하여야 한다. 현재 내화안전성 확보를 위하여 최근 하이브리드 섬유를 혼입한 쉴드 터널 콘크리트 라이닝의 개발이 진행 중에 있다. 본 연구에서는 하이브리드 섬유를 혼입한 쉴드 터널 콘크리트 라이닝의 내화 안전성 확보에 대한 검토를 위하여 콘크리트 쉴드 터널 라이닝의 실물 내화 시험을 실시하였다. 실물내화 시험결과 구조물의 온도분포, 폭렬, 강도 등에서 하이브리드 섬유를 사용한 콘크리트 쉴드 터널 라이닝이 기존의 일반 콘크리트를 사용한 쉴드 터널 라이닝에 비하여 내화 성능이 우수한 것으로 나타났다.
핵심용어: 콘크리트 쉴드 터널 라이닝; 내화시험; 내화성능; 하이브리드 섬유; 온도분포, 폭렬


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