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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2013;13(2):83-88.
Published online April 30, 2013.
풍하중을 받는 편지식 지주구조물의 단면설계 알고리즘
김성훈, 이인석, 최준혁
Section Design Algorithm of Cantilevered Sign Support Structures Subjected to Wind Loads
Sung-Hoon Kim, In-Seok Lee, Jun-Kyeok Choi
Abstract
In this study, the algorithm to determine sections of the chord and the post member was developed to the cantilevered sign support structures for highway signs subjected to wind loads. To accomplish this, parameter studies to the load parameters effect on the design wind load and related to the sign dimensions were conducted. The graphic charts to choose the minimum diameter of the chord and the minimum section modulus of the post for structural safety of members were obtained, satisfying with the specifications of allowable stress for acting stress and combined stress of the chord and the post. It is shown that the sections of traffic sign support structures satisfied the design specifications can be easily determined with the definition of sign dimensions using the design procedure of this study.
Key Words: Sign structure; Cantilevered sign support structure; Wind induced load; Signs; Section design algorithm
요지
본 연구에서는 풍하중을 받는 편지식 도로 표지 구조물의 가로재 및 지주 부재의 단면을 결정하기 위한 알고리즘을 개발하였다. 이를 위해서 설계 풍하중에 영향을 미치는 하중 변수와 표지판의 크기와 관련되는 변수들에 대해 매개변수해석을 수행하였다. 또한, 부재의 구조적 안전성을 확보하기 위하여 가로재와 지주에 작용하는 응력과 조합응력에 대한 허용응력 기준을 만족하는 가로재의 최소 직경과 지주의 최소 단면계수를 결정하는 그래프를 얻었다. 이러한 설계 과정을 이용하여 표지판 크기의 정의만으로 설계기준을 만족하는 도로표지 지주구조물의 단면을 쉽게 선정할 수 있음을 보였다.
핵심용어: 도로표지 구조물; 편지식 구조물; 풍하중; 표지판; 단면결정 알고리즘
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