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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2014;14(1):175-186.
Published online February 28, 2014.
성토부 지주 보강과 SB3-B 연성배리어의 개발
김기동, 박경룡, 고만기
Reinforcement of Posts on Embankment and Development of a SB3-B Flexible Barrier
Kee Dong Kim, Kyoung Yong Park, Man Gi Ko
Abstract
The guidelines for the installation and management of roadway safety features, revised in November 2012, is regulating the standard performance test for roadside longitudinal barriers to be implemented on an embankment instead of a flatland. Furthermore, the post installed on an embankment should have the resisting force of a construction site higher than 90% of that of a test site. In this study, a variety of post reinforcement methods were investigated in order to strengthen the lateral resisting force of the post installed on an embankment. When increasing the post embedded depth to 1.7 m from a non-reinforced post with an embedded depth of 1.4 m, an increase of 33% in resisting force occurred. For the case of having a small cross section and a small flexure length of the reinforcing plate wrapping a post, out of various forms of reinforcing plates, the constructability was excellent and the resisting force increased by 70% approximately. For the reinforcement method using a bracing member, the increase of approximate 78% occurred in resisting force. A SB3-B flexible barrier that uses the same as the components of the SB5-B flexible barrier which passed the flatland performance test was developed. Post spacing and post reinforcement methods appropriate for SB3-B impact conditions were determined by various computer simulations, and the final performance was verified through full-scale vehicle crash tests.
Key Words: Longitudinal flexible barriers; Embankment; Post reinforcement method; Post lateral resisting force; FEA; SB3-B
요지
2012년 11월에 개정된 `도로안전시설 설치 및 관리 지침`은 노측용 종방향 배리어에 대한 표준 성능시험을 평지부 대신에 성토부에서 시행하도록 규정하고 있다. 또한 성토부에 설치되는 지주의 현장지지력이 시험장지지력의 90% 이상이 되도록 하고 있다. 본 연구에서는 성토부에 설치되는 지주의 횡방향 지지력을 보강할 수 있는 다양한 지주 보강방안이 조사되었다. 보강되지 않은 일반지주(매입깊이 1.4 m)에 비하여 지주 매입깊이를 1.7 m로 증가시키는 경우에 33%의 지지력 증가가 나타났다. 다양한 형태의 보강판중에서 단면적과 지주를 감싸는 보강판의 절곡길이가 작은 경우에 시공성이 우수하였고 약 70%의 지지력 증가가 발생하였다. 그리고 Bracing을 사용하는 방안은 약 78%의 지지력 증가를 낳았다. 평지부 시험을 통과한 SB5-B등급 연성배리어의 구성요소와 동일한 구성요소를 적용하는 SB3-B등급 연성배리어가 개발되었다. SB3-B등급 충돌조건에 적절한 지주간격과 성토부 지주의 보강방안이 다양한 컴퓨터 시뮬레이션을 통하여 결정되었고 실물충돌시험을 통하여 최종성능이 검증되었다.
핵심용어: 종방향 연성배리어; 성토부; 지주 보강방안; 지주 수평지지력; 유한요소해석
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