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신적설의 단위중량과 최대가능적설하중 추정 |
이영규, 이철주, 안승일 |
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Estimation of Freshly Fallen Snow Unit Weight and Maximum Probable Snow Load |
Youngkyu Lee, Chuljoo Lee, Seungil Ahn |
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Abstract |
Korea needs to take snow unit weight into account to transform snow depth into snow loads because Korean Meteorological Agency does not gauge snow loads. In world wide building codes they use different snow unit weights to evaluate snow depth into snow loads. In this paper we estimate unit weight of daily freshly fallen snow with gauge precipitation, freshly fallen snow depth, and daily mean wind speed. We also introduce the MPS (Maximum Probable Snow) load to estimate conservatively the snow loads at the sites where it does not gauge snow. The challenge to improve an accuracy of MPS loads is to consider locally spatial variation of freshly fallen snow. The snow hazard map for insurance is developed based on MPS loads. The hazard map shows characteristics that the hazard level in vicinity of East Sea and Yellow Sea coasts is higher and the level in most of the other region is very low. |
Key Words:
Snow; Unit Weight; Snow Load; Snow Hazard Map; Probable Maximum Snow Load |
요지 |
기상청은 적설하중을 계측하지 않기 때문에 눈 단위중량을 고려하여 심적설을 적설하중으로 환산하는 방식이 필요하다. 세계 각국의 건축물구조기준에서는 서로 다른 눈 단위중량을 이용하여 심적설을 적설하중으로 환산하고 있었다. 본 연구에서는 강수량, 신적설 및 일평균풍속을 이용하여 신적설의 단위중량을 산정하였다. 또한 미계측 지점의 적설하중을 보수적으로 추정하기 위하여 최대가능적설하중 산정 방안을 제안하였다. 최대가능적설하중의 정밀도를 개선하기 위해서는 신적설의 국지적 분포 변화를 고려할 수 있는 방안이 필요하였다. 최대가능적설하중을 이용하여 원보험용 적설재해지도를 작성하였다. 동해안과 서해안 지역의 재해등급이 높은 특성이 나타나며, 우리나라 대부분 지역의 재해등급은 매우 낮은 것으로 나타났다. |
핵심용어:
눈; 단위중량; 적설하중; 적설재해지도; 최대가능적설하중 |