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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(3):45-52.
Published online June 30, 2015.
강섬유보강 초속경 라텍스개질 콘크리트의 재료 및 휨인성 특성
박재훈, 김용곤
Flexural Toughness and Material Properties of Steel Fiber Reinforced Very Early Strength Latex Modified Concrete
Jae hoon Park, Yong gon Kim
Abstract
The fast track repair using very early strength latex modified concrete(VESLMC) has been used at repair jobs of concrete bridge deck overlay by rephrase for eight (8) to ten (10) hours. A very old damaged bridge could not recover load-carrying capacity by a simple repair work. A reinforcement such as rebar or wire mesh is necessary for strengthening the load carrying capacity of the damaged structure in addition to the simple repair work. However, this additional procedure of one (1) to two (2) hours for reinforcement could impair fast track repair. The purpose of research was to develop a steel fiber reinforced VESLMC (SFR VESLMC) in order to apply at the damaged structure without an additional strengthening procedure. The material properties and flexural toughness of SFR VESLMC were evaluated by testing a series of samples. The results were as follows: The optimized steel fiber content of 30mm long was to be 10% by unit cement content from a series of flexural toughness tests.
Key Words: Very early strength latex modified concrete; Steel fiber; Fast track repair; Flexural toughness
요지
초속경 라텍스개질 콘크리트(VESLMC) 보수공법은 공용중인 교량을 8-10시간 동안 부분교통 통제 한 후 손상된 부분을 제거한 다음, VES-LMC를 생산ㆍ포설하여 기존교량 바닥판콘크리트를 긴급 재포장하는 공법이다. 공용 년수가 오래되어 노화된 구조물은 단순 보수공사만으로 구조물의 내하력을 회복할 수 없는 경우가 있다. 즉 보수 이외의 철근 배근 및 와이어 매시의 설치와 같은 보강공정이 추가되어야 구조물의 성능을 회복할 수 있게 된다. 그러나 보강공정이 추가되면 최소 1~2시간 이상 작업시간의 확보가 필요하므로 긴급보수의 의미가 퇴색될 수 있다. 따라서 본 논문에서는 VESLMC에 강섬유를 혼입하여 별도의 보강공정이 필요 없는 방법을 연구하였다. 이를 위하여 재료특성 및 휨인성을 평가하였고, 그 결과 적합한 강섬유는 길이 30 mm 강섬유로써 단위시멘트량대비 10%가 최적혼입률임을 확인하였다.
핵심용어: 초속경 라텍스개질 콘크리트; 강섬유; 긴급보수; 휨인성


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