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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(3):207-213.
Published online June 30, 2015.
온도응력을 고려한 토공구간 급속경화궤도의 거동 분석
홍준호, 이일화, 정원석
Behavior of The FHT on Earthwork Section Considering Thermal Stress
Jun Ho Hong, Il Wha Lee, Won seok Chung
Abstract
The fast hardening track(FHT) is developed to reduce maintenance cost and to increase strength of ballasted track. The ballasted track is reinforced by pouring mortar in the ballast. The allowable tensile stress of the FHT must be considered because the concrete slab of the FHT is plain concrete slab. The allowable tensile stress of the plain concrete slab is the fatigue strength because the concrete slab is loaded by a repetitive load of the train load and the temperature variation. At present, the research of thermal stress considering the structural specificity of the FHT is needed to design of the FHT. In this study, the trend between thermal stress and friction force is analyzed using finite element analysis, and the model to calculate of the allowable tensile stress of the FHT concrete slab is offered.
Key Words: Fast hardening track; Thermal stress; Allowable tensile stress; Finite element analysis
요지
급속경화궤도는 자갈궤도에 급속경화 모르타르를 충진하여 콘크리트 궤도화 하는 공법으로 자갈궤도의 유지보수비 절감 및 강도 증진을 위해 개발되었다. 급속경화궤도는 무근 콘크리트 슬래브 구조물이므로 허용인장응력을 필히 고려해야 한다. 현재 콘크리트 도로 포장 분야에서는 콘크리트 슬래브와 보조기층 사이의 마찰특성과 온도응력에 관한 연구는 다양하게 이루어져 왔으나, 급속경화궤도 구조적 특이성을 고려한 온도응력 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 유한요소해석을 통해 급속경화궤도 슬래브-지면 사이의 마찰특성과 슬래브에 발생하는 온도응력간의 경향을 파악하고, 급속경화궤도 슬래브의 온도응력을 고려한 허용인장응력을 산정하는 모델을 제시한다.
핵심용어: 급속경화궤도; 온도응력; 허용인장응력; 유한요소해석
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