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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(4):193-201.
Published online August 31, 2015.
화산재를 충전재로 사용한 투수 포장용 다공성 폴리머 콘크리트의 역학적 특성
김영익, 박성용, 임현택, 김정면, 이충원, 김용성
Mechanical Properties of Porous Polymer Concrete Used Volcanic Ash as Filler for Permeability Pavement
Youngik Kim, Sungyong Park, Hyuntaek Lim, Jungmyeon Kim, Chungwon Lee, Yongseong Kim
Abstract
Most roads are paved with impermeable materials such as asphalt concrete and cement concrete, problems arise such as increased flooding due to rainwater flowing into city rivers and the depletion of underground water. In recent years there has been a great deal of ongoing research concerning water permeability and drainage in pavements in an effort to prevent flood damage and secure under-ground water resources. Accordingly, in this research, a porous polymer concrete was developed for permeable pavement by using unsaturated polyester resin with a high binding force, recycled aggregate as coarse aggregate, volcanic ash, fly ash and blast-furnace slag as filler, and its physical and mechanical properties were investigated. Regardless of the type of filler and amount of binder in use, the standard void ratio of 8% specified in the mixture of permeable asphalt was exceeded in any and all mixes, and the void ratio tended to decrease as the amount of binder increased. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, compressive strength and flexural strength increased as the amount of binder increased, and the standard compressive strength for permeable concrete of 18 MPa was exceeded. In PC-VA, PC-FA and PC-BS mixes, the permeability coefficient of the porous polymer concrete depending on the amount of binder was 4.8×10 -1 cm/s~6.4×10 -2 cm/s, 3.1×10 -1 cm/s~2.7×10 -2 cm/s and 2.9×10 -1 cm/s~1.8×10 -2 cm/s, respectively. In all mixes after 300 cycles of freezing-thawing, no change occurred to the surface of the porous polymer concrete, regardless of the amount of binder.
Key Words: Porous concrete; Permeability; Volcanic ash; Permeability coefficient
요지
대부분의 도로 포장은 아스팔트 콘크리트와 시멘트 콘크리트 등의 불투수성 포장 재료에 의한 전면포장으로 직접 유출에 의한 도시 하 천의 홍수량이 증가 및 지하수 고갈 등의 문제가 대두되고 있다. 최근에는 홍수에 의한 침수 피해를 방지하고 지하수자원을 확보하기 위하여 투수 및 배수성 포장에 관한 연구가 많이 진행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 결합력이 높은 불포화 폴리에스터수지, 굵은 골 재로써 재생골재 및 충전재로 화산재, 플라이 애시 및 고로슬래그 미분말을 활용한 투수 포장을 위한 다공성 폴리머 콘크리트를 개발 하여 물리, 역학적 특성을 구명하고자 하였다. 사용된 바인더의 양 및 채움재의 종류에 관계없이 모든 배합에서 투수성 아스팔트의 공 극율 기준 8%를 상회하는 것으로 나타났으며, 공극율은 채움재의 양이 증가할수록 감소하는 경향을 나타내었다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 압축강도 및 휨강도는 바인더의 양이 증가할수록 증가하는 경향을 나타내었으며, 투수성 콘크리트의 압축강도 기준 18MPa를 상회하는 것으로 나타났다. PC-VA, PC-FA 및 PC-BS 배합에서 바인더의 양에 따른 다공성 폴리머 콘크리트의 투수계수는 각각 4.8×10 -1 cm/s~6.4×10 -2 cm/s, 3.1×10 -1 cm/s~2.7×10 -2 cm/s 및 2.9×10 -1 cm/s~1.8×10 -2 cm/s의 범위를 나타내었다. 모든 배합에서 동결융해 300 사이클 후 표면에서 어떠한 변화도 나타나지 않았다.
핵심용어: 다공성 콘크리트; 투수성; 화산재; 투수계수
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