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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(6):405-414.
Published online December 30, 2015.
유수소통 개선을 통한 아라뱃길 조류 저감사례 연구
박철규, 정선아, 박용순, 박원철
A Study of Algae Control in ARA Waterway by Improvement of Canal Operation
Chul gue Park, Sun a Chong, Yong soon Park, Won cheol Park
Abstract
ARA Waterway is artificial canal of brackish water connecting the West Sea and the Han river in South Korea. In this investigation, we reminded how to improve and apply the stream flow method gradationally (from the test operation period to 2014), and considered how the method contributed to the reduction phytoplankton by discharging the surface water and increasing the stream flow rate in ARA Waterway. We also confirmed the possibility which could be major solution about reducing algae in major canal by applying the stream flow method, as discharging the surface water including high concentrated algae and increasing inflow of the West sea water. Thus, we concluded that discharging surface water and increasing stream flow rate are desirable method to prevent the algal bloom in the canal when we can control the stream flow via handling the lock gate and culvert gate.
Key Words: ARA Waterway; Canal; Brackish water; Algae; Water Flow
요지
경인 아라뱃길은 한강하류와 서해를 잇는 우리나라 최초의 운하이자 인공 기수역이다. 본 연구에서는 계획 시 아라뱃길의 조류농도 예측과 충수 후 시험운영 시기부터 단계적으로 유수소통 방법을 어떻게 개선하여 적용해왔는지 고찰해 보고, 배수문의 스톱로그를 활용한 표층수 배수와 해수 유입이 유수소통량 증가와 조류농도 감소에 기여한 바를 검토하였다. 조류층이 주로 서식하는 표층수를 지속적으로 배수시키고, 한강에 비해 수질이 양호한 서해의 해수 유입량을 증가시키는 방안이 수로 내 조류를 저감시키는 효과적인 방법임을 확인할 수 있었다. 수심에 따른 선택적인 배수가 가능하다면 인공 기수역에서 조류 농도를 제어하기 위해 표층수를 지속적으로 배제하고 유수소통량을 증가시켜서 운영하는 것이 바람직할 것으로 판단된다.
핵심용어: 아라뱃길; 운하; 인공 기수역; 조류농도; 유수소통


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