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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 18(7); 2018 > Article
시설물방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2018;18(7):359-367.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2018.18.7.359    Published online December 31, 2018.
항만시설 유지관리 전략수립을 위한 상태기반 성능모델연구
임종권1, 조인우2, 이정훈3, 이아련4, 박미연5
1정회원, (주)승화기술정책연구소 사장
2(주)승화기술정책연구소 이사
3(주)승화기술정책연구소 과장
4(주)승화기술정책연구소 대리
5정회원, (주)승화기술정책연구소 대표이사
A Study on Performance Model for Establishing Strategies of Port Facilities Maintenance
Jonggwon Jonggwon1, Inuh Cho2, Jeonghun Lee3, Aryeon Lee4, Miyun Park5
1Member, President, S.H Tech&Policy Institute
2Director, S.H Tech&Policy Institute
3Manager, S.H Tech&Policy Institute
4Assistant manager, S.H Tech&Policy Institute
5Member. CEO, S.H Tech&Policy Institute
Corresponding author:  Miyun Park, Tel: +82-2-2057-2210, Fax: +82-2-2057-2290, 
Email: momo6238@hanmail.net
Received: 17 October 2018   • Revised: 18 October 2018   • Accepted: 12 November 2018
Abstract
Although most domestic ports and port facilities are designed to be used for more than 50 years, it is not easy to perform long-term maintenance of port facilities' service functions under various environments and conditions of use; in other words, obtaining specialized historical data based on the systematic maintenance of port facilities is difficult. Therefore, there is a need to develop maintenance strategies that take into account various internal and external risk factors that are faced, and to study management methods to meet the functional and service requirements that port facilities should provide. In this study, we developed a state-based performance model that enables the establishment of a maintenance strategy through utilization of unit cost information related to the damage type and status by structure type and sea area using the precise safety diagnosis data. It is possible to simulate state transition and state-based performance improvement by programming it. This will be an important basis for technological development for asset management of port facilities.
Key Words: Condition-based Performance Model, Strategies of Port Facility Maintenance, Unit Cost, Port Asset
요지
대부분의 국내 항구 및 항만시설은 50년 이상 사용되도록 설계되어 있지만, 해양환경의 악화, 선박의 대형화 및 취급 물동량의 증가 등 여러 가지 환경 및 사용조건 하에서 초기 건설당시의 요구성능조건, 즉 항만시설의 서비스 기능의 장기간 유지와 항만시설에 대한 체계적인 유지관리기반의 전문화된 이력자료 확보 또한 쉽지 않다. 따라서 직면하고 있는 다양한 내·외부적 위험요인이 고려된 적절한 유지관리 전략 개발과 이를 통한 항만시설이 제공해야 하는 기능 및 서비스 요구사항을 충족시킬 수 있는 관리 방안연구가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 정밀안전 진단자료의 해역별, 구조형식별 손상형태와 손상수준에 따른 상태등급과 연계된 단위비용 정보 활용을 통하여 유지관리전략수립을 가능하게 하는 상태기반 성능모델을 개발하였고, 이를 프로그램화하여 상태변화추이 및 보수보강으로 인한 상태기반 성능개선을 모사할 수 있도록 하였다. 이는 항만시설 자산관리 차원의 기술 발전에 중요한 기반이 될 것이다.
핵심용어: 상태기반 성능모델, 항만시설물 유지관리 전략, 단위비용, 항만 자산


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