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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 19(1); 2019 > Article
교통방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2019;19(1):25-33.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2019.19.1.25    Published online February 28, 2019.
다양한 공정과 거더 단면 특성을 고려한 PSC 교량의 장기처짐 예측
이주하
정회원, 수원대학교 건설환경에너지공학부 조교수
Prediction of Long-term Deflection of Prestressed Concrete Bridges Considering Various Construction Processes and Girder Section Characteristics
Joo Ha Lee
Member, Assistant Professor, Department of Civil and Environmental Engineering, The University of Suwon
Received: 31 October 2018   • Revised: 31 October 2018   • Accepted: 19 November 2018
Abstract
Many prediction models for the long-term deflection and camber of prestressed concrete (PSC) bridges are presented in various specifications, manuals, guidelines, and research publications. However, most these models are difficult to use in practice and often contain input factors whose accurate values are difficult to obtain. In contrast, the Precast/Prestressed Concrete Institute provides a simple method of obtaining long-term deflection using coefficients. However, even this simple method does not completely consider various construction processes and girder section characteristics. Therefore, in this study, we take both these factors into account and suggest long-term factors that can predict the deflection or camber of PSC bridges at any time. In order to verify the proposed coefficients, we compared the long-term behavior analysis results of actual bridges obtained using a finite element analysis with the results predicted by the proposed coefficients. As a result, the long-term behavior of PSC bridges with various construction processes and girder shapes can be predicted easily and reliably through the proposed coefficients.
Key Words: Prestressed Concrete, Bridges, Long-term Behavior, Deflection, Camber
요지
다양한 규준들과 많은 연구자들에 의해 프리스트레스트 콘크리트(PSC) 교량의 장기처짐이나 솟음에 대한 예측식들이 제시되고 있다. 하지만 대부분의 장기거동 예측식들이 실무에서 적용하기에 다소 복잡하며 정확한 값으로 입력하기에는 어려움이 있는 인자들을 포함하는 경우가 많다. 반면에 PCI (Precast / Prestressed Concrete Institute)에서는 탄성처짐에 계수를 곱하여 장기처짐을 구하는 간단한 방법을 제시하고 있다. 하지만 이 방법은 다양한 건설 공정과 거더 단면 특성을 제대로 반영하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점을 보완하여 현대의 거더 단면 특성과 다양한 시공 일정을 고려하여 어떠한 시점에서도 PSC 교량의 처짐이나 솟음을 예측할 수 있는 계수를 제시하였다. 제시된 장기거동 계수의 검증을 위해 실제 시공된 교량에 대해 유한요소해석 프로그램을 이용한 장기거동 해석을 수행하고 그 결과를 비교하였다. 결과적으로, 제안된 계수를 통해 다양한 공정과 거더 형상을 지닌 PSC 교량의 장기거동을 간편하면서도 신뢰성 높게 예측 가능할 것으로 판단된다.
핵심용어: 프리스트레스트 콘크리트, 교량, 장기거동, 처짐, 솟음


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