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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 19(7); 2019 > Article
건축물방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2019;19(7):11-20.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2019.19.7.11    Published online December 31, 2019.
내진성능 미확보 학교시설의 보강 우선순위 결정 연구
이영재1, 김재영2
1정회원, 동국대학교 경영정보학과 교수
2정회원, 교육시설재난공제회 안전관리본부 과장
Determining the Seismic-Retrofit Priority for School Facilities
Young-Jai Lee1, Jae-Young Kim2
1Member, Professor, Department of MIS, Business School, Dongguk University
2Member, Manager, Research & Development Team, Education Facility Disaster Association
Corresponding author:  Jae-Young Kim, Tel: +82-2-781-0139, Fax: +82-2-736-6098, 
Email: kjykjy222@edufa.or.kr
Received: 18 September 2019   • Revised: 18 September 2019   • Accepted: 6 November 2019
Abstract
This study aims to identify the influencing factors determining the seismic-retrofit priority before implementing seismic-reinforcement projects for elementary, middle, and high schools in South Korea. Seismic reinforcement factors of school facilities are classified into evacuation, user, facility, and local risks. The factors that affect the evacuation risks are mechanical/electrical equipment, building fire performance (fire grade), evacuation obstacles, hazardous installations, spatial distance, transportation, and playgrounds. The user-risk factors are urban and other areas, number of classes, number of students, and school ranking. The facility risks include structural factors, construction materials, building types, number of floors, and building-scale factors. The local-risk factors are the presence of fault zones and past seismic areas. The risk types and weights of the influencing factors are calculated based on a hierarchical structural model of seismic-retrofit priority. Facility risk accounts for the highest weight followed by user, evacuation, and local risks. To determine the seismic-retrofit priorities, the influencing factors are used to evaluate school facilities. This study provides the scope, index, five-point scale, and decision-making criteria for school-facility evaluation before implementation of seismic-retrofit projects.
Key Words: School Facilities, Seismic Retrofit, Priority, Influenced Factor, Weight
요지
이 연구에서는 내진성능확보가 요구되는 국내 초, 중, 고등학교를 대상으로 내진보강사업 착수 이전에 효율적인 사업 추진 우선순위를 결정하기 위한 영향요인을 도출하고, 이를 통해 우선순위를 결정하는 방안을 제안한다. 학교시설 내진보강 대상인자 그룹은 피난위험, 이용자위험, 시설위험, 지역위험으로 구분한다. 피난위험에 영향을 미치는 인자들은 기계/전기설비, 건물내화성능(화재등급), 피난 장애물, 위험 시설, 공지거리, 교통, 운동장이다. 이용자위험 인자들은 도시지역/ 그 외의 지역, 학급 수/ 학생 수, 그리고 학교 급별이다. 시설위험에는 구조요소, 건설재료, 건물형태, 건물층수, 건물규모 인자들이 포함된다. 지역위험 인자는 단층대와 과거 지진발생 지역이다. 내진보강 우선순위결정 계층적 구조 모형에 따라 위험유형과 영향인자의 가중치를 산정하였다. 시설위험 가중치가 제일 높으며, 다음으로 이용자위험, 피난위험 순으로 지역위험 가중치가 제일 낮다. 내진보강 우선순위를 결정하기 위한 영향인자들을 가지고 학교시설을 평가하기 위해 평가영역, 평가지표, 5점 척도 그리고 판단기준으로 구성된 평가표를 제시한다.
핵심용어: 학교시설, 내진보강, 우선순위, 영향인자, 가중치


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