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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2012;12(4):25-30.
Published online August 31, 2012.
PSC-I 철도교의 가로보에 따른 동특성 및 동적안정성 분석
윤지홍, 최권영, 권구성, 정원석
Effect of Crossbeam on Dynamic Characteristic and Safety of PSC-I Railway Bridge
Ji Hong Yun, Kwon Young Choi, Ku Sung Kwon, Won Seok Chung
Abstract
Railway bridges are highly susceptible to resonance due to the equidistant axle load with constant speed of train. Thus, it is inevitable verify dynamic characteristics and quantities against dynamic guidelines. Recently, PSC-I composite bridge are being used actively due to economic advantages such as 20~30 m span bridge at home and abroad. This study investigate the dynamic properties and safety of PSC-I railway bridge having length 25 m in different crossbeam. Numerical analysis is performed time series analysis by mode superposition using calculated natural vibration frequency and mode after carry out a free vibration analysis and extract modal parameter to higher modes. Consequently, the result met baseline satisfactorily in every case include virtical displacement, acceleration and distort. The result of this study shows there is no problem with safety of dynamic that consider maximum space of crossbeam, whereupon we expected as a reference for design railway bridges.
Key Words: PSC-I; Crossbeam; Dynamic characteristics; Dynamic safety
요지
철도교량은 일정한 축 간격을 가진 열차가 주행함으로써 구조물과의 상호작용으로 공진의 가능성이 존재하게 된다. 또한 열차가 고속으로 주행함에 따라 고유진동수를 포함한 동특성, 처짐, 가속도 등의 동적물리량에 대한 검증이 필연적이다. 최근 PSC-I 단면 합성형 교량은 경제성 등의 장점으로 20~30 m 지간을 갖는 교량에 국내외에서 활발히 채택되어 사용되고 있다. 본 논문에서는 경간장 25 m PSC-I 철도교를 대상으로 가로보의 개수를 달리하여 동특성을 분석하고 KTX열차와 화물열차 주행시의 동적안정성을 수치해석적으로 검토하여 국내 및 국외의 동적 안정성 기준과 부합여부를 검토하였다. 그 결과, 수직처짐, 가속도, 면틀림 등의 모든 경우에서 기준치를 만족하는 것으로 분석되었다, 본 연구 결과는 가로보 최대 설치간격을 고려하여도 동적안정성에 문제가 없는 것으로 분석되며 이를 근거로 보다 경제적인 가로보 설계가 가능할 것이다.
핵심용어: 가로보; 동특성; 동적안정성
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