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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2013;13(2):75-82.
Published online April 30, 2013.
코핑-주형 일체 교량의 접합부 형상에 따른 거동분석
이희영, 조대연, 정원석, 안주옥
Effect of Cap Geometry on Behavior of Steel I-girders to Inverted-T Bent Cap
Hee Young Lee, Dae Yeon Cho, Won Seok Chung, Zu Og An
Abstract
Recently, a new steel girder bridge has been proposed to increase the space under the bridge and to improve aesthetic aspect of the urban area by connecting bent cap and steel girders. The core technology of the proposed bridge entails the introduction of prestressing force to steel girders and inverted-T bent cap by means of high-strength steel bars. This study investigates the effect of cap geometry on the behavior of the propsed bridge consisting of steel I-girders to inverted-t bent cap. Various geometries includes the change of width and height of bent cap. And this study is to ensure the structural safety of the proposed bridge system considering construction stages by means of 3-D finite element analysis. In each construction stage, stress states can be abruptly changed before each component of the proposed bridge works as a system. Variation of stress components for bent cap and girder were given with detail. It has been found that the height of inverted-T bent cap more sensitive factor to the behavior of the proposed bridge than width of bent cap. And analysis showed that sequential 3-D numerical analysis should be performed to ensure structural safety at each construction stage of the proposed bridge.
Key Words: Coping; Continuous bridge; Inverted-T bent; Construction stage; Joint
요지
일반적인 거더 교량은 거더 높이, 교량 받침, 교각 코핑부로 인해 측면 형상이 투박하여 형하 공간을 침해하고 시각적인 개방감을 저하시키며, 교량 받침 교체 등 유지관리에 불리한 측면이 있다. 본 연구에서는 교각 기둥 상단의 코핑부를 기 제작된 주형의 높이 내에 설치하여 주형과 일체가 될 수 있도록 PS강봉을 사용하여 강재 거더와 역T형 코핑부를 연결함과 동시에 프리스트레싱을 도입하여 강결시키는 시공방법을 제안한다. 제안교량의 구조적 특성 및 시공단계별 거동분석을 위해 2가지를 고려한다. 첫 번째는 코핑 주형 일체형 교량 코핑부의 기하학적 형상 변화에 따른 응력변화를 통하여 최적의 형상을 분석한다. 두번째로 제안교량은 시공단계에서 각각 응력이 변화하여, 교량의 전체 구조시스템이 완전히 형성되지 않은 시공단계 중 코핑부의 안정성에 영향을 줄 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 상세유한요소해석을 통해 실제 코핑-주형 일체 교량 사례의 시공단계해석을 적용하여, 시공단계의 구조적 안정성을 분석하고자 한다.
핵심용어: 코핑; 연속교; 역T형; 시공단계; 접합부


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