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엔진정지 주차 중 심야에 발생한 승용차화재의 분석 |
이의평 |
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Analysis of the Parked Automotive Fire Breaking out Late at Night |
Eui pyeong Lee |
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Abstract |
5,000~6,000 automotive fires break out every year in Korea and many of them do in the parked state several hours after engine stop. The automotive fires in the parked state after engine stop can be divided into two cases: before engine stop but finding out during parking and after engine stop. This study investigated the parked automotive fire breaking out late at night 7 hours after engine stop and analyzed fire causes and their liability. This automotive fire broke out because of a short-circuit caused by contacting the wire conductor to the starting motor in the engine room with the steel bracket. Moreover, based on a fire case breaking out in the same models because of the same cause, the cause of this automotive fire could be related with design defect. |
Key Words:
Fire; Automotive fire; Fire cause; Product liability; Design defect |
요지 |
우리나라에서 매년 5천-6천 건 정도의 자동차화재가 발생하고 있으며, 자동차화재 중에는 엔진정지를 하고 여러 시간이 경과한 후 주차된 상태에서 발생하는 경우도 적지 않다. 엔진정지 주차 중 발생한 자동차화재는 엔진 정지 전에 이미 화재가 발생하였으나 이를 모르고 주차 중에 발견된 경우와 엔진 정지 후에 발생한 경우로 나눌 수 있다. 이 논문에서는 엔진 정지 주차 후 약 7시간이 경과한 심야에 발생된 승용차화재를 조사하여 화재원인과 화재발생원인 책임에 대해 분석하고 있다. 이 승용차화재는 주차 중 엔진실 내 시동모터로 배선된 전선 도체와 철재브래킷의 접촉에 의한 합선(단락)으로 발생한 것으로 분석하였다. 그리고 동일모델 자동차 화재 중 동일한 원인으로 화재가 발생한 사례가 있음을 근거로 하여 이 승용차화재의 원인은 설계결함과 관련이 있는 것으로 분석하고 있다. |
핵심용어:
화재; 자동차화재; 화재원인; 제조물책임; 설계결함 |