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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 19(7); 2019 > Article
지반방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2019;19(7):375-381.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2019.19.7.375    Published online December 31, 2019.
반복 융해 수분 처리에 따른 다공성 아스팔트의 동탄성계수 변화
유재원1, Tan Hung Nguyen2, 안재훈3
1정회원, 부산대학교 생산기술연구소 연구교수
2부산대학교 사회환경시스템공학과 박사과정
3정회원, 부산대학교 사회환경시스템공학과 교수
Change in Dynamic Modulus of Porous Asphalt According to Thawing-Cycle Moisture Conditioning
Jaewon Yoo1, Tan Hung Nguyen2, Jaehun Ahn3
1Member, Research Professor, Research Institute of Industrial Technology, Pusan National University
2Ph.D. Candidate, Department of Civil and Environmental Engineering, Pusan National University
3Member, Professor, Department of Civil and Environmental Engineering, Pusan National University
Corresponding author:  Jaehun Ahn, Tel: +82-51-510-7627, Fax: +82-51-513-9596, 
Email: jahn@pusan.ac.kr
Received: 4 October 2019   • Revised: 8 October 2019   • Accepted: 21 October 2019
Abstract
Porous asphalt has been used for permeable pavements to improve the safety of roadways and the effectiveness of storm-water management. As a surface drainage that is frequently exposed to water, it is affected by moisture. In this study, dynamic modulus tests were performed on both unconditioned and moisture-conditioned specimens with air-void contents of 7.7% and 8.3% to investigate the viscoelastic properties. One cycle of the moisture-conditioning procedure included placing the specimens in a water tank at 60 °C for 24 h, and subsequently in a water tank at 25 °C for additional 2 h. The results showed that the specimens with lower air-void content exhibited higher values of dynamic modulus. After one cycle of moisture conditioning, the dynamic modulus of the porous-asphalt mixture overall increased. However, the dynamic modulus was reduced by damage after two conditioning cycles. On the basis of the results of the effect of temperature and load frequency on the dynamic-modulus ratio, we can conclude that the dynamic modulus of porous asphalt is more sensitive to temperature than to frequency.
Key Words: Porous Asphalt, Ari Void Content, Moisture Conditioning, Dynamic Modulus, Dynamic Modulus Ratio
요지
다공성 아스팔트는 투수성이 높기 때문에, 도로의 안전성 향상 및 우수 관리에 효과적이다. 하지만 표면 배수층으로 물에 자주 노출되기 때문에 수분에 의한 영향을 받는다. 본 연구에서는 공극율이 7.7%, 8.3%인 다공성 아스팔트 혼합물의 건조 및 수분 처리 과정을 실시하고, 동탄성계수 시험을 수행하였다. 각 1회의 수분 처리 과정은 60 °C의 항온수조에 24 시간 수침 후 25 °C의 다른 항온수조에서 추가로 2 시간 수침하였다. 기존의 연구결과와 비교하였을 때, 다공성 아스팔트 혼합물의 낮은 공극율에서 동탄성계수는 더 높게 나타났고, 1회의 수분 처리 과정 후 동탄성계수는 전체적으로 증가하는 경향을 나타났다. 하지만 2회의 수분 처리 과정 후에는 다공성 아스팔트 혼합물에서 손상이 발생하여 오히려 감소하였다. 동탄성계수 비를 이용하여 온도 및 하중재하 주기에 대한 영향을 분석한 결과, 다공성 아스팔트의 동탄성계수는 하중재하 주기보다 온도 변화에 따라 더 민감하게 나타났다.
핵심용어: 다공성 아스팔트, 공극율, 수분 처리, 동탄성계수, 동탄성계수 비


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