J. Korean Soc. Hazard Mitig Search

CLOSE


Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(3):69-74.
Published online June 30, 2015.
프리스트레스 복합트러스 거더의 가설공법에 따른 구조적 거동 연구
홍용국, 천성범, 안주옥
Structural Behavior of Prestressed Composite Truss Girder Considering Construction Methods
Yong guk Hong, Sung bum Chun, Zu og An
Abstract
This study focused on comparing the F.C.M(Free Cantilever Method) and combination of the crane method and F.C.M by considering displacement. As a result of this study, F.C.M had the advantage to control the displacement because the displacement of the pre-stressed composite truss girder using F.C.M is much lower than using it in combination with the crane method. The disadvantage of F.C.M is the diminished quality of welding and safety when the bridge is placed on high elevation. The combination of the crane method displace lower stresses than the F.C.M because F.C.M is a total cantilever structure. But the combination of crane method and F.C.M could create problems such as unbalanced partial moment during pulling up the steel girder(105 m, 250 ton). It could cause serious deformations of the structure. As a result, F.C.M is a better method to build a prestressed composite truss girder.
Key Words: Prestressed Composite Truss Girder; F.C.M; Combination Crane and F.C.M; Displacement; Stress
요지
본 연구에서는 최근 교량 현장에서 시도 중인 복합트러스(Prestressed Composite Truss) 거더 가설공법에 따른 교량의 거동특성을 분석하였다. F.C.M(Free Cantilever Method)공법의 적용과 크레인거치와 F.C.M공법의 혼합형을 적용하여 두 가설공법에 따른 복합트러스거더의 거동특성을 비교ㆍ분석하였다. 연구 결과, 크레인 거치와 F.C.M공법의 혼합형 적용시보다 복합트러스 거더의 F.C.M공법의 적용시 처짐량이 적게 나타나며, F.C.M공법 시공시 처짐에 대한 조정을 최소화 할 수 있고, 하부 슬래브의 작업 완료시에 처짐이 최대로 발생되므로 하부슬래브 작업 완료시까지 처짐의 중점적인 관리가 필요하다.
핵심용어: 복합트러스; 크레인거치와 F.C.M 혼합형; 처짐


ABOUT
ARTICLE CATEGORY

Browse all articles >

BROWSE ARTICLES
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
1010 New Bldg., The Korea Science Technology Center, 22 Teheran-ro 7-gil(635-4 Yeoksam-dong), Gangnam-gu, Seoul 06130, Korea
Tel: +82-2-567-6311    Fax: +82-2-567-6313    E-mail: master@kosham.or.kr                

Copyright © 2024 by The Korean Society of Hazard Mitigation.

Developed in M2PI

Close layer
prev next